JanMac.nl

Lesmateriaal voor de iPad

 

Momenteel ben ik bezig om een aantal lesbrieven voor het vak Beeldende Vorming aan te passen voor de iPad.

De digitale didactische werkwijze opent nieuwe mogelijkheden waardoor het onderwijs een stuk boeiender kan worden voor leerlingen. Behalve voor de iPad zijn de lessen voor de docent ook beschikbaar als pdf.

Voor vragen of opmerkingen klik je uiterst rechtsonder.

Om kennis te maken met het meest voor de hand liggende tekengereedschap, het potlood, heb ik wat oefeningen ontwikkeld die vrij elementair zijn. Oefeningen zijn niet altijd leuk, maar ze liggen ten grondsslag aan kennis en kunde. Het voordeel van digitaal interactief lesmateriaal is dat je het kunt verrijken met filmpjes. Daarom vind ik de digitale lesbrief prettiger dan de vrijwel gelijkwaardige pdf. Voor de iPad lesbrief ‘Potlood’ klik je hier.

De lesbrief die hierop volgt, gaat over schetsen. Voor het interactieve materiaal kon ik volop gebruik maken van de mogelijkheden die Google Sketchup biedt. In dat programma heb ik enkele instructiefilmpjes gemaakt.

Voor de iPad lesbrief ‘Schetsen’ klik je hier.

Nog een schetsvaardigheidstraining biedt de les waarvoor een isometrisch sjabloon beschikbaar is. In deze oefening voor de tweede klas leren kinderen hoe ze isometrisch ruimte kunnen suggereren met een luciferdoosje. Voor de iPad lesbrief ‘Luciferdoosje’ klik je hier.

Het bijbehorende sjabloon, inclusief de les als pdf kun je hier downloaden.

De volgende interactieve les heeft betrekking op het maken van een aquarel. In deze les aan de tweede klas komt het schetsen van een aantal ruimtelijke voorwerpen aan de orde. Enige schets-vaardigheid is hierbij gewenst. Zelf gebruikte ik bij deze les altijd een stapel krantjes van de Gamma of andere bouwmarkt en ook plaatjes van huishoudelijke apparatuur kwamen goed van pas.

Voor de iPad lesbrief ‘Ruimte’ klik je hier.

Bijzonder veel plezier hebben we in de tweede klas beleefd tijdens het werken met triplex aan de ‘Fotofloeper.’ Tijdens de voorbereiding verzamelden de leerlingen beeldmateriaal en voorbeelden van gebruiksaanwijzingen. De iPad lesbrief die leidde tot het maken van een contructie waaruit een foto te voorschijn floept vind je hier. Enkele resultaten staan op deze pagina. De pdf waarop ook instructies voor de leerkracht staat hier.

Een andere triplex opdracht is voor de brugklas. Het betreft hier een soort spelletje met lijnen die dwars door een plaatje triplex worden gezaagd. Van de onderdelen wordt een reliëf samengesteld volgens te voren afgesproken ‘spelregels.’

Voor de iPad lesbrief ‘Triplexreliëf’ klik je hier. Enkele resultaten staan op deze pagina.

Er liggen nog tientallen lesbrieven klaar als pdf en ik hoop die binnenkort om te kunnen zetten voor de iPad. Mocht iemand speciale belangstelling hebben voor een bepaalde les laat het dan even weten. Waar mogelijk krijgt die dan voorrang bij de iPad-bewerking.

Voor de brugklas is de lesbrief over een kleipoppetje beschikbaar. In deze boetseerles wordt het reliëfmatig werken met klei geïntroduceerd. Dit gebeurt door middel van een eenvoudig poppetje dat bestaat uit verschillende onderdelen. Het werkstukje kan worden versierd met engobe of zelfs met acrylverf. Sinds zelfs de Porceleyne Fles uit Delft de laatste decoratiewijze in experimentele vorm bezigt, durf ook ik dit als ‘toelaatbaar’ te beschouwen. De iPad lesbrief ‘Kleipoppetje’ staat hier.

Van deze keramiekles is nog geen iPad-exemplaar voor de leerlingen klaar, maar daar wordt aan gewerkt. De pdf voor de docent staat hier. Het is een kleireliëf dat wordt gemaakt door een kartonnen model in klei te persen of door van het kartonmodel een gipsmal te maken en deze weer in klei af te drukken. Geschikt voor onderbouw Havo-VWO.

De les over kleur is een digitale remade die speciaal is uitgebreid met een aantal ‘spelletjes’ voor iPad. Voor mij persoonlijk was deze lesbrief een HTML-hoogstandje waar ik veel puzzle-plezier aan heb beleefd. Hopelijk is het geheel didactisch ook enigszins verantwoord, anders verneem ik het wel.

De verschillende pagina’s kunnen desgewenst door elkaar gebruikt worden naargelang het belang van de onderdelen voor de betreffende doelgroep (brugklas Mavo-Havo-Vwo). Ook kunnen de leerlingen alles geheel zelfstandig doornemen. In dat geval zijn de ‘spelletjes’ stiekem wel aantrekke-lijker dan de lesinhoud. De op de vierde pagina genoemde ‘kleurencirkel’ heb ik voor je klaarliggen als aparte pdf. Af te drukken op tekenpapier (uiteraard niet op gewoon printpapier!).