Lessen beeldende vorming
Lessen beeldende vorming
In deze serie ‘Beeldende vorming voor de basisschool’ zijn verschenen:
Groep 5,6:
Groep 7,8:
•Zwemmen in herfstbladeren (Proefles)
Deze les is een onderdeel van een serie voor de basisschool. Tot nu toe zijn er lessen voor groep 5, 6, 7 en 8. Dit is een voorbeeld en voor de andere lessen kunt u contact opnemen met info@artucation.nl
De bij de les horende presentatie staat op de volgende pagina in Quicktime formaat (klein), maar is verkrijgbaar in grotere afmetingen (142 MB, eveneens Quicktime), of als Powerpoint (Windows) of Keynote (Mac).
Uit je evenwicht in de herfstbladeren
•Nodig:
tekenpapier
ecoline met penselen en Oostindische inkt met een kroontjespen
herfstbladeren
De blaadjes vallen inmiddels weer hevig en dit is een mooie gelegenheid voor een combinatie tussen creatief en leerzaam. Tijdens de afgelopen lessen hebben de leerlingen af en toe een kopietje van zichzelf getekend, dus is het tekenen van een poppetje niet helemaal nieuw meer. Wat de lichaamsverhoudingen betreft, wordt het deze les trouwens een stuk eenvoudiger, want vandaag hoeven de handen, voeten en het hoofd niet anatomisch verantwoord aan te sluiten, zoals op bovenstaande tekening is te zien. De kinderen tekenen zichzelf omgevallen tussen de herfstbladeren, vandaar de titel van deze lesbrief. Er is een inleidende -interactieve- presentatie (Quicktime) over ‘diepte’ en daarbij maken we gebruik van rood-groene brilletjes. Ik heb ze bij een videotheek vandaan, maar wellicht zijn ze ook bij een bioscoop te scoren.
Lesdoel
De leerlingen kunnen herfstkleuren toepassen op zelfgetekende herfstbladeren.
De leerlingen kennen drie middelen om diepte in een tekening aan te brengen: afsnijding, overlapping en groot/klein.
Werkwijze:
Hierna krijgen ze een tekening te zien met aan de onderkant een rij herfstbladeren die elkaar overlappen en die ook deels zijn afgesneden (onder en links en rechts). Het is de bedoeling dat de volgende rijtjes wat kleiner worden getekend en dat ze zichzelf proberen na te schetsen in de witruimte erboven. Vervolgens wordt er een hele berg bladeren getekend en gevarieerd ingekleurd. Ook worden hoofd, armen en benen voorzien van kleur, eventueel aan te vullen met losse bladeren in de lucht, een muts, sjaal, handschoenen en wat ze allemaal nog meer kunnen verzinnen. Als alles goed droog is, kun je omtreklijnen en bladnerven laten overtrekken met pen en inkt.